Reisverslag bezoek bestuur aan Nusfalau 3 tot en met 6 februari 2012

Onze reis begon vrijdagochtend rond 10.30 uur. Toen vertrokken we met het voltallige bestuur vanuit Nijverdal richting Dortmund, om daar op het vliegtuig te stappen naar Budapest. Vanaf daar reisden we verder met een spiksplinternieuwe huurauto naar Nusfalau.
Onderweg kregen we te maken met zeer winterse omstandigheden. Daardoor kwamen we iets later dan gepland aan op onze eindbestemming. Gelukkig hadden Radu en Tjaba iets te eten voor ons kunnen regelen. Moe maar voldaan rolden we tegen 2.00 uur in ons bed in het gastenhuis van ds. Lukács.

De volgende ochtend sneeuwde het nog steeds. Nusfalau is ook mooi om te zien in de winter.

Nusfalau in de sneeuw

Na het ontbijt in het nieuwe gemeentehuis, gingen we naar het mortuarium om te zien hoe het er daar nu uitzag. Dat viel ons honderd procent mee. Het was namelijk heel netjes afgewerkt.

het mortuarium

Ook hebben we de in aanbouw zijnde kleuterschool bezocht. De ruwbouw is klaar en het dak zit er ook al op. Nu de binnenkant nog. In de kleuterschool komt ook de keuken voor ons project “Tafeltje dekje”.

de kleuterschool in aanbouw

nieuwe kleuterschool binnen

Onze rondleiding door Nusfalau eindigde bij de Baptistenkerk. Daar was een grote interne verbouwing aan de gang en was men net bezig  met het plaatsen van nieuwe stoelen. Toen was het tijd om te gaan vergaderen in het gemeentehuis over de stand van zaken rond onze huidige projecten. Ook mogelijke projecten voor de toekomst kwamen aan de orde. Zo wil de gemeente graag dat er een badhuis wordt gebouwd voor de zigeuners, zodat zij zich normaal kunnen douchen. Natuurlijk waren de mensen daar erg trots op hun nieuwe gemeentehuis. We kregen dan ook een enthousiaste rondleiding.

het nieuwe gemeentehuis

De rest van de dag hebben we doorgebracht met het filosoferen over de doelstelling van de stichting in relatie tot eventuele toekomstige projecten.

De zondag was voor ons geen echte rustdag. Ook nu werd er weer vergaderd. Ditmaal met Missi over het landbouw project. Later sloot ook de heer Piesta zich hierbij aan. We hadden ’s middags afgesproken om met ds. Lukács te praten en om daarna naar de kerk gaan. Maar vanwege de slechte weersomstandigheden was ds. Lukács nog niet teruggekeerd vanuit Oradea en ging er een andere voorganger voor in de dienst.

de reformatorische kerk

Na de lunch hebben we ons spullen uit het gastenhuis gehaald, want het leek ons verstandig om in de namiddag alvast naar Boedapest te vertrekken gelet op de weersvoorspellingen. Vlak voordat we wilden vertrekken, spraken we ds. Lukács nog eventjes tien minuten. Dat was aan de ene kant jammer omdat we maar zo weinig tijd met hem hadden, maar aan de andere kant waren we toch wel blij dat hem nog even hebben kunnen spreken. Daarna vertrokken we met winterse omstandigheden (min 21 graden) richting Budapest, waar we de nacht in een hotel doorbrachten.

De volgende dag zijn we weer in het vliegtuig gestapt richting Dortmund. Omdat het flink sneeuwde, hadden we ruim een uur vertraging. De rest van de reis ging echter voorspoedig en tegen 16.00 uur kwamen we weer in Nijverdal aan.