Reisverslag van het bezoek aan Nusfalau in mei 2017

25 mei 2017

Op 25 mei vertrokken we met een hele afvaardiging vanuit de Protestantse Gemeente Nijverdal  naar vliegveld Eindhoven om onze partner gemeente in Nusfalau te bezoeken. Vanuit Eindhoven hebben wij 2 uur gevlogen naar Cluj Napoca. Daar aangekomen werden we opgewacht door de dominee, zijn vrouw en de chauffeur van de schoolbus. Met de schoolbus zijn we in 2,5 uur doorgereden naar Nusfalau.

Ik had mij voorbereid op hobbelige, mogelijk zelfs zandwegen. Maar niets van dat alles. RoemeniŽ legt sinds kort ook in rap tempo asfalt. Op een keurige weg reden we naar Nusfalau.

Onderweg diverse plaatsen doorkruist en grappig om ook hier merken als ING, LIDL, Michelin, Friesland Campina enzovoort te zien. De borden langs de weg zijn redelijk te lezen. Roemeens lijkt geschreven wat op Frans. Echter verstaan doe je niets, ze spreken hier Hongaars, maar doen voor ons hun uiterste best wat Engels of Duits te spreken.

26 mei 2017

Vanmorgen om half 9 stond de chauffeur van de schoolbus klaar om ons op te halen. Via een andere route dan gisteren gingen we weer richting Cluj Napoca, om in een nabij gelegen dorpje een zoutmijn te bezoeken.

Onder in de zoutmijn was een soort van indoor speeltuin gebouwd. Tijdens de heen reis ook een dorpje bezocht met toeristische winkeltjes.

Na de zoutmijn hebben we gegeten in Cluj. We aten in een restaurant dat de Hongaarse traditie probeert hoog te houden. Dit deel van RoemeniŽ was vroeger onderdeel van Hongarije. Na de maaltijd vielen we met onze neus in de boter. Er waren festiviteiten in de stad waaronder straattheater.

De dominee, en zijn vrouw waren vandaag ook de gehele dag bij ons. Vanuit de bus had je voortdurend zicht op het zeer groene heuvelachtige landschap. Het is inmiddels hier 22.30u ( een uur tijdsverschil) en we zijn net terug. Een drukke dag geweest, morgen blijven we meer in de omgeving van Nusfalau.

27 mei 2017

Vanmorgen begonnen met een rondleiding in de kerk.

De kerk is eigendom van onze partnergemeente. Nusfalau kent meer kerken. Van oorsprong is de kerk gebouwd als een katholieke kerk, maar nu al langere tijd niet meer als zodanig in gebruik en reeds vele jaren een Reformatorische kerk.

Vorig jaar brachten de Roemenen een bezoek aan ons in Nederland. Ze waren onder de indruk van onze gewoonte  om in de gedachtenishoek een roos te plaatsen na een overlijden en een parel bij geboorte . Ze hebben dit gebruik van ons overgenomen.

Na de rondleiding in de kerk nam de dominee ons mee naar een traditioneel Hongaars ingericht huis en liet hij ons een gebouw zien dat werd ingericht als historisch museum. Daarna hebben wij geluncht met soep, aardappelpuree, vlees. Men eet in RoemeniŽ twee keer warm per dag. Gelukkig lagen de pepertjes dit keer naast de soep in tegenstelling tot gisteren toen ze in de soep waren verwerkt, wat hoestbuien tot gevolg had. Vervolgens hebben wij enkele projecten bezocht die mede mogelijk zijn gemaakt door hulp uit Nijverdal. Waaronder een badhuis in een Romawijk, een molen en uitleen van landbouwmachines en een uitvaartcentrum. Ook zijn we nog even wezen kijken bij een campingplaats die is aangekocht door gezamenlijke kerken in de regio van Nusfalau. Daar aangekomen begon het te regenen. De kerkgemeenschap die de campingplaats in gebruik had vandaag trakteerde ons op water, gebak en gitaarmuziek. Daarna terug naar Nusfalau voor de avondmaaltijd. Vooraf hebben de jongeren uit de gemeente voor ons gedanst. Als avondmaaltijd kregen we een maaltijdsoep en als toetje zoete broodjes.

28 mei 2017

Vandaag 2x de kerk bezocht. Vanmorgen een kerkdienst in het Hongaars. We verstonden er natuurlijk weinig van. Wel grappig dat we de melodieŽn van de liederen wel allemaal kenden.Speciaal voor ons had de organist en tevens voorzanger het Wilhelmus ingestudeerd en warempel: Hij zong het verstaanbaar mee! Wij hebben voor de gemeente nog " ga met God en hij zal met je zijn" gezongen. Na afloop hebben we de boom geplant als teken van de jarenlange vriendschap.

In RoemeniŽ zijn ze niet gewend om koffie te drinken na de kerkdienst. Echter vandaag deed de kerkenraad dit wel, want.....Margriet is jarig! En ze trakteert op stroopwafels. Ja, en dan kun je wat terug verwachten....ze kreeg een "zegenlied" gezongen door de kerkenraad en 2 bossen bloemen. En....chocolade taart na afloop van de lunch. ' s middags was er een Hongaars Nederlandse kerkdienst met de preek in twee talen.

29 mei 2017

Vandaag begonnen we met een bezoekje aan de sporthal. De hal is gebouwd met Europese subsidie en iets meer vormgegeven met wat goederen uit Nijverdal. In de sporthal is ook een groene kruis post ingericht, waar inwoners incontinentieluiers, krukken etc. kunnen krijgen deze post is opgezet en wordt bevoorraad vanuit Nijverdal. Ook hebben we de kleuterschool bezocht die nog niet zo lang geleden met Europese subsidie is gebouwd. En natuurlijk moesten we het nieuwe VVV kantoor bekijken. De dominee liep vandaag in een oranje t-shirt van het Nederlands elftal.  Hij vertelde dat hij al vanaf zijn jeugd fan is van het Nederlands elftal. Voorgaande dagen had hij keurige overhemden aan, maar vandaag was hij in een relaxte stemming met bijpassend shirt. Gaandeweg de dag werd mij wel duidelijk waarom hij in opperbeste stemming was: we begonnen met een rondleiding in de oudste kerk van de provincie, gezellig bij een collega langs dus.

Daarna naar de nieuwste kerk van de provincie, weer een bezoekje aan een collega. En toen.....de kerk waar hij voor hij dominee werd in Nusfalau 15 jaar heeft gestaan. Zo trots als een pauw liet hij zien wat hij daar had opgezet en vertelde hij honderd uit over de schilderingen op het plafond van de kerk. In de periode van de reformatie ging alle poespas uit de kerk. Echter veel mensen onthouden zaken beter als dit beeldend wordt weergegeven. Daardoor ontstonden er afbeeldingen op het plafond van de kerk om zo de prediking te ondersteunen, maar ook enkele plaatjes als reminder voor de dominee. Vervolgens gingen we lunchen en zoals we inmiddels gewend zijn is dat soep, aardappel puree vlees en witte kool. Groente eten ze hier nauwelijks. Witte kool, tomaat en augurk en zo af en toe een paprika of een klein spoortje wortel meer variatie is hier niet gebruikelijk. Tot slot zijn we naar een Synagoge geweest en een ruÔne in de geboorteplaats van de dominee en zijn vrouw. Daarna werden we getrakteerd op ijs om vervolgens nog een volledige avondmaaltijd te krijgen: gevulde koolbladeren en natuurlijk weer allemaal zoetigheid na.

Bovendien staan hier altijd zoutjes op tafel, een bijzondere gewoonte. Ook staat er bij iedere maaltijd Palenka. Na de maaltijd was er nog een vesper in de kerk. Dat is deze week de hele week in de ochtend en in de avond. Als voorbereiding op het avondmaal zondag. Vandaag was de laatste dag, morgen vliegen we naar huis. Het was een super mooie reis!